Izjava Komisije Pravičnost in mir
V Komisiji Pravičnost in mir pri Slovenski škofovski konferenci smo prepričani, da je cepljenje eden od najbolj učinkovitih ukrepov za omejitev in izkoreninjenje pandemije Covid-19. Zato podpiramo prizadevanja vseh strokovnih služb, vlade in nevladnih organizacij v Sloveniji, da državljane spodbudijo k cepljenju. Odgovornost vsakega državljana je, da zaščiti svoje zdravje ter življenje in zdravje svojih bližnjih.
Epidemija Covid-19 je pokazala, da smo vsi ena družina in da nas omenjena epidemija postavlja v položaj, ko lahko samo skupaj vzpostavimo razmere, v katerih bodo ranljivi in bolni ustrezno zaščiteni ter se bo epidemija čim prej končala. Ob tem smo vsi državljani soočeni z dilemo, ali se je varno cepiti ali ne. V Komisiji Pravičnost in mir menimo, da moramo zaupati strokovnjakom in ustreznim državnim službam, ki dokazujejo, da je cepljenje varno in koristno. Prav tako menimo, da mora biti cepljenje brezplačno. Prav je, da imajo državljani pravico do izbire cepiv različnih proizvajalcev. Odločitev za cepljenje je seveda svobodna, vendar ne poljubna, saj človeka k temu zavezuje odgovornost za lastno zdravje in zdravje drugih. Nihče nima pravice v imenu svoje svobode ogrožati življenja svojih bližnjih.
V komisiji ob tem izražamo zdravstvenim delavcem in vsem drugim priznanje in zahvalo za vse prizadevanje, da se cepi čim večji delež populacije in tako zmanjša število okužb ter posledična obremenjenost zdravstvenega sistema.
Od 16. septembra 2021 dalje je obvezni pogoj PCT (preboleli, cepljeni, testirani) za določene dejavnosti. Takšna odločitev ni bila deležna enotne podpore državljanov. Zlasti tisti, ki niso izpolnjevali pogoja PCT, so bili deležni omejitev na področju javnega življenja in storitev. To je povzročilo proteste in nestrinjanja med delom državljanov in tudi katoličanov, ki zavračajo obvezne ukrepe za preprečevanje epidemije ter nasprotujejo cepljenju. V komisiji poudarjamo, da imajo vsi državljani pravico do svobodnega izražanja mnenj in da zaradi svojega mnenja, zdravstvenega stanja oziroma (ne)cepljenja ne sme biti nihče diskriminiran. Prav tako pa menimo, da državljani lahko izražajo stališča na spoštljiv in miren način ter da osebna stališča ne smejo biti razlog za vzpostavljanje nezdravih napetosti in izključevanja znotraj družin in slovenske družbe.
V Katoliški cerkvi so se ob cepljenju proti bolezni COVID-19 in državnih ukrepih izoblikovala različna stališča posebej do vladnega odloka, ki samo vernikom s pogojem PCT omogoča udeležbo pri verskih obredih. Ob tem v komisiji najprej spodbujamo vse katoličane, da se cepijo in se na ta način zaščitijo pred okužbo oziroma morebitnim težjim potekom bolezni COVID-19 ter smrtjo.[1] Člani komisije spodbujamo vse katoličane, da v razpravah o smiselnosti državnih ukrepov in cepljenju ohranijo enotnost naše katoliške skupnosti, edinost s papežem in slovenskimi škofi ter se ne prepustijo neargumentiranim stališčem in izključevanju. To še posebej velja za vse skupine in duhovna gibanja, ki naj svojim članom omogočijo celostno informiranje o epidemiji, državnih ukrepih in smiselnosti cepljenja.
Dejstvo je, da se trenutno soočamo s t. i. četrtim valom epidemije COVID-19 in želimo s pogojem PCT zmanjšati okužbe, preprečiti nepotrebno preobremenjenost zdravstvenega sistema ter zmanjšati število žrtev. Papež Frančišek je avgusta letos dejal, da je »cepljenje s cepivi, ki so jih odobrile pristojne ustanove, dejanje ljubezni. Tudi prispevati k temu, da bi se večina ljudi cepila, je dejanje ljubezni. Ljubezen do samega sebe, ljubezen do domačih in prijateljev, ljubezen do vseh ljudstev. Ljubezen je tudi družbena in politična, je univerzalna, prekipeva od majhnih dejanj osebne ljubezni, ki so sposobna spremeniti in izboljšati družbo« (prim. Laudato si’, št. 231, prim. Fratelli tutti, 184).[2]
Msgr. dr. Anton Stres
Predsednik Komisije Pravičnost in mir pri SŠK
[1] Kongregacija za nauk vere je glede cepljenja zapisala, da »z etičnega vidika moralnost cepljenja ni odvisna samo od dolžnosti varovanja lastnega zdravja, ampak tudi od prizadevanja za skupno dobro« (Kongregacija za nauk vere: Nota o moralnosti uporabe nekaterih cepiv proti COVID-19 (21. 12. 2020). V: https://katoliska-cerkev.si/kongregacija-za-nauk-vere-nota-o-moralnosti-uporabe-nekaterih-cepiv-proti-covid-19; dostopno: 20. 9. 2021). Prav tako so slovenski škofje zapisali, »da se lahko verniki cepijo z vsemi dostopnimi cepivi« (Slovenska škofovska konferenca: Izjava slovenskih škofov glede cepljenja proti bolezni COVID-19 (11. 1. 2021). V: https://katoliska-cerkev.si/izjava-slovenskih-skofov-glede-cepljenja-proti-bolezni-covid-19; dostopno 20. 9. 2021). Dr. Janez Arnež, molekularni biofizik in biokemik ter duhovnik, pa je zapisal: »Spodbujam, da /…/ se damo cepiti. Naredimo to zase, za naše družine, za naše skupnosti, za naša občestva, za prijatelje, za domovino, za človeštvo« (Razmišljanje znanstvenika in duhovnika dr. Janeza Arneža v prid cepljenju proti koronavirusu SARS-CoV-2 (13. 1. 2021). V: https://katoliska-cerkev.si/razmisljanje-znanstvenika-in-duhovnika-dr-janeza-arneza-v-prid-cepljenju-proti-koronavirusu-sars-cov-2; dostopno: 20. 9. 2021).
[2]Papež Frančišek v video sporočilu spodbuja cepljenje proti covid-19 https://www.vaticannews.va/sl/papez/news/2021-08/papez-francisek-v-video-sporocilu-spodbuja-cepljenje-proti-covid.html (dostopno: 20. 9. 2021).
Odmevi:
Osel je rekel tigru: ′′Trava je modra!” Tiger je odgovoril: ′′Ne, trava je zelena!” Izbruhnil je spor in odšla sta do leva, gozdnega kralja, da bi razsodil. Še preden sta prišla do gozda, kjer je lev sedel na svojem prestolu, je osel začel kričati: ′′ Vaše veličanstvo, je res, da je trava modra? ” Lev je odgovoril: “Tako je, trava je modra. ” Osel je bil navdušen in nadaljeval: ′′ Tiger se z mano ne strinja, mi nasprotuje in me jezi! Prosim, kaznujte ga. ” Kralj zveri je rekel: ′′ Tiger bo kaznovan z enim letom molka. ” Osel je veselo poskočil in zadovoljno šel naprej, ponavljajoč: “Trava je modra …” Sprejemajoč kazen je tiger vprašal leva: “Veličanstvo, zakaj ste me kaznovali?” Trava je zelena, kajne? Lev je odgovoril: “Se strinjam, trava je zelena. ” Presenečeni tiger je vprašal: “Zakaj me potem kaznujete?” ” Lev je odgovoril: ′′ To nima nič opraviti z vprašanjem, ali je trava modra ali zelena. Kazen je zato, ker se je pogumna in inteligentna žival, kot ste vi, prepirala z oslom, nato pa še meni kradla čas s tem vprašanjem. ” Najstrašnejše je zapravljanje časa s prepiranjem z norcem in nevednež, ki mu ni mar niti za resnico niti za resničnost, temveč le za zmago svojih prepričanj in iluzij. Nikoli ne zapravljajte časa za norce …. Obstajajo ljudje, ki ne glede na to, koliko dokazov in pričevanj jim boste predočili, ne bodo nikoli razumeli, ker so zaslepljeni s sovraštvom, nespametjo, samovšečnostjo in ponižanjem. Edino, kar si želijo, je, da imajo oni prav, čeprav to še zdaleč ni v skladu z resnico. Ko kriči nevednost, um molči.
Situacija ni rožnata. Nikjer.
Naj nam bo v pomoč še en kamenček v mozaiku pogovora o PCT.
Za vstop v Vatikan in urade rimske kurije od 1. oktobra potrebno covidno potrdilo Vatikanski državni tajnik kardinal Pietro Parolin je v torek, 28. septembra, podpisal splošni odlok, v katerem so določena pravila za vstop v Vatikan ter urade rimske kurije v času pandemije. Dokument se nanaša na zaposlene, sodelavce in zunanje obiskovalce in bo stopil v veljavo 1. oktobra 2021.
Dokument, ki ga je podpisal kardinal Parolin, je bil izdan po predhodni uredbi predsednika Papeške komisije Države mesta Vatikan z dne 18. septembra. Odlok v šestih točkah določa pravila, ki jih je potrebno upoštevati za vstop v Vatikan, z namenom, da bi preprečili morebitne okužbe s covidom-19.
Vsi zaposleni v rimski kuriji in v ustanovah, ki so z njo povezane, morajo imeti dokumentacijo, navedeno v uredbi: potrdilo o cepljenju ali negativni izvid testa na SARS-Cov-2, izdan v Italiji. Stroškov, povezanih s testiranjem, ne bo kril Vatikan. Ukrepi veljajo tudi za zunanje sodelavce in druge, ki opravljajo dejavnosti v različnih ustanovah, osebje zunanjih podjetij ter za vse obiskovalce in uporabnike. V kolikor zaposleni ne bodo imeli potrebnih potrdil, jim bo prepovedan vstop na delovno mesto, pri čemer se bo upoštevalo, da so neupravičeno odsotni.
Odlok poleg tega določa, da je mogoče tudi izvzetje od omenjenih obveznosti, vendar pa mora o njem odločati vatikansko državno tajništvo na podlagi mnenja Urada za zdravje in higieno. Pristojni zdravstveni organi Vatikana lahko uvedejo dodatne omejitve za osebe, ki prihajajo z območij z visokim tveganjem za okužbo s covidom-19.
Iz odgovora znancu, ki se sklicuje na »vire«: Bi se pa ustavil ob dveh virih, ki si jih navedel. Dvakrat si kot vir navedel namreč: val202 in pa rtvslo.si. Če to povežem s tvojo prepričanostjo, potem mi je do neke mere jasno, zakaj tako gledaš. Žal rtv.slo ni neodvisna in objektivna institucija, mislim idejno. To ne pomeni, da v njenem delovanju, razglašanju ne bi bilo kaj resnice: nasprotno, je, vendar kolikor je je, je ta uporabljena in zlorabljena za interese določenega kroga oz. omrežja. Naj še tako trobijo in razglašajo da so in da so prvi vir objektivnih, neodvisnih in zanesljivih informacij, da si z gledanjem in poslušanjem njihovih informativnih oddaj zagotoviš objektivno in resnično podobo o dogajanju v svetu, so njihove oddaje žal – idejno, sporočilno – prirejene in prilagojene tako, da hočejo poslušalce in gledalce oblikovati “po svoji podobi”.
Poleg “koronavirusa” je namreč v naši državi tudi “rdeči virus”, to je virus nevere, ali kakor je Slomšek to razvijal (leta 1852 pri sv. Jožefu v Celju), ali tudi virus socializma, njegovega surovega dvojčka komunizma in revolucije. Ni težko uvideti, da je s tem virusom prepreden tako tudi medijski svet poročanja, kapitala, dobršen del politike itd.. Seveda ne povsod in tudi ne vedno. Vendar pa je stalnica… In ta virus je zelo starokopiten pa tudi trmast. Vsekakor je s tem virusom okužena tudi, žal, rtv.slo – “naša” RTV, ki je naša po plačevanju, “ne-naša” pa po delovanju. Hočem reči, da zame rtv.slo nikakor ni verodostojen in zanesljiv vir informacij, pač pa prej zavajajoč in “po svoji podobi oblikujoč”. (Vse do zdaj so navdušeno podpirali, prenašali in poveličevali “petkove proteste”…). Redno rtv.slo sploh ne spremljam, lahko bi rekel, da pravzaprav nikakor ne – pa ne zaradi tega, ker bi mi bilo to prepovedano, pač pa, ker nočem, da bi me kdo “vodil za nos”. Iz tega sklepam, da “mi je do neke mere jasno, zakaj tako gledaš”. Teh dveh virov, ki si jih navedel (in ki sem jih omeni) sploh nisem šel gledat, saj “drugače kot neutemeljena kritika tudi ne more biti”. Lastnost neutemeljene kritike je, da maha po dolgem in počez in ne ve, kaj dela. Dostikrat pa je ta kritika – ne pri tebi – (na viru teh dveh virov – rtv.slo) neutemeljeno kritična tudi tako, da je taka zavestno in hote. Kdo bi potem užival ob takem praznem in interesnem kriticizmu, ki ljudstvo hoče oblikovati “po svoji podobi”.
No, pa smo dobili še en virus – v sredo: “Anticepilski aktivizem”. Tudi ta je nevaren, neutemeljen in razdirajoč.
Vendar je Bog večji od tega.
V oddaji Pogovor o smo gostili zdravnika in predsednika Slovenske medicinske akademije dr. Pavla Porédoša. Spregovoril je o varnosti cepiv, neželenih učinkih, poteku epidemije pa tudi o ukrepih za zajezitev epidemije.
Nobeno zdravilo ni povsem varno, tako je tudi s cepljenjem. Vendar pa so zapleti po prebolelem covidu neprimerljivo pogostejši, kot po cepljenju. »Na sto tisoč cepljenih je resnih zapletov mogoče prešteti na prste obeh rok, medtem ko tisti, ki pa se ne cepijo, in zbolijo za covidom, lahko računajo z eno odstotno umrljivostjo. Torej lahko pričakujemo najmanj tisoč smrti na sto tisoč necepljenih.«
Kljub tem podatkom smo Slovenci po odnosu do cepljenja in na sploh spoštovanja ukrepov za zajezitev širjenja okužb žal med slabšimi državami v Evropi. »Glede na statistiko nas glede na na naš odnos do virusa, do cepljenja, uvršča na dno evropske lestvice. Za nami so samo še nekatere nekdanje real socialistične države, kot je Romunija, Bolgarija, deloma tudi Hrvaška.«
Pavel Poredoš v studiu Radia Ognjišče© Alen Salihović
Med razloge je dr. Poredoš navedel splošno stanje v družbi, ki ga ustvarjajo tudi nekateri osrednji mediji, lažne novice na spletu in razdeljenost politike. Kadar gre za nacionalni interes, običajno levi in desni stopijo skupaj. Pri nas žal ni tako. »Poglejte, na Danskem so virus tako rekoč premagali, ker je politika enotno nastopila k razreševanju problema in so pozvali ljudi k cepljenju. Danes je več kot 90 odstotkov Dancev cepljenih in se je tako rekoč javno življenje odprlo.«
Za ukrepi namreč stoji stroka in ne vlada, kar pri nas pogosto pozabljamo. Pozabljamo pa tudi na grožnjo, ki jo večanje števila okužb predstavlja zdravstvenemu sistemu. »Ta grožnja je zelo resna, bi rekel skoraj celo katastrofalna. Namreč z maksimalnimi napori smo premagali prvi in drugi val epidemije. Vendar to, kar se nam sedaj dogaja: če se večji del slovenske populacije ne bo precepil, potem lahko računamo s tem, da bomo dejansko naleteli na ozka grla.« Intenzivne enote se namreč polnijo, k sreči zaradi precepljenosti manj kot bi bilo pričakovati glede na epidemično sliko. Za zajezitev epidemije bi se po besedah dr. Poredoša moralo cepiti še dodatnih 20 do 30 odstotkov Slovencev.
dr. Janez Juhant: omejeni človek in Bog
Petkov protest na kolesih | (foto: Anže Malovrh / STA)
Slovenska družba v krizi razodeva svoj nedodelani obraz, ki se le počasi izčiščuje, saj nam manipulatorji poleg starih bremen nalagajo spet in spet nove ovire.
Medtem ko v Nemčiji resne stranke ne sklepajo koalicij ne z levico (nekdanjimi komunisti) ne z skrajno AFD, pri nas sedanja opozicija, ki ni bila sposobna vladati, brez resnega programa ponavlja svoje primitivne, sovražne floskule, brez državniške teže in obetov za prihodnost države.
Spominjajo na retoriko revolucionarjev, ki so Slovencem v največji stiski trosili laži o svobodi, demokraciji in boljši prihodnosti, zraven pa jih ropali, pobijali in izdajali tujcem.
Levičarski podpisniki so že doslej dokazali, da ne znajo kaj več kot na vse kriplje se držati oblasti, Slovence pa vzdrževati v sovraštvu in sejanju socialistični miselnosti, kjer štejejo delitve, nedelo in povprečnost; zraven pa to očitajo še doslednim demokratom.
Ali Slovenci prepoznavajo praznost teh levičarskih floskul, je težko reči, saj je nostalgija po neodgovorni in brezskrbni mladosti, v kateri je lahko tisti, ki je kimal, nekako preživel, vsi skupaj pa životarili, še močna.
Neobdelana in neprečiščena polpreteklost udarja kot bumerang po socialnih, kulturnih, organizacijskih in političnih poskusih prenove. Covid je le še bolj razgalil pomanjkljivosti zrelega pristopa življenjskim problemom.
Uvid in pripravljenost za sprejemanje strokovno utemeljenih družbenih ukrepov za zajezitev pandemije in globljo reformo družbe otežujejo razvajenost, strah, ceneni izgovori in politična zaplankanost, pogojena s polpreteklimi oblastnimi, finančno-gospodarskimi in čustveno-nostalgičnimi vezmi.
Vse to poleg strahu pred cepljenjem in nasprotovanja sedanji vladi pogojuje odnos do preventivnih ukrepov zoper Covid. Večina nasprotnikov cepljenja je, tako se zdi, politično opredeljena, čeprav vsak govori, da ni na nobeni strani, med temi so žal tudi kristjani.
Zdi se, da pri tej skupini ne glede na vero in Cerkev bolj deluje refleks omenjene neprečiščene polpreteklosti in zato tudi nekateri kristjani ne spoštujejo strokovnih in vladnih odločitev o cepljenju in ostalih preventivnih ukrepih.
Ta refleks opažam celo pri duhovniku, nasprotniku cepljenja – ki sicer stroki zaupa, da mu je prav vsadila spodbujevalec in se je v okužbi zatekel k njej, obenem pa širi negativistično propagandno o stroki in vladi glede ukrepov za Covid.
Seveda se pristojni v stroki zavedajo mej cepljenja in vseh ostalih ukrepov. Prav bi pa bilo, da bi se tudi vsi, ki nimamo strokovnih uvodov. Zaupanje stroki je sestavni del zaupanja ljudem, da si po najboljših močeh strokovnjaki, politiki, vsi pristojni in ostala javnost prizadeva za to, da bi bilo čim manj okužb.
Omenjena levičarska agenda žal to zelo otežuje. Težava je še v tem, da marsikdo ni pripravljen priznati – kot pri vseh drugih boleznih – da, človek ne more nadomestiti Boga, ki ima v rokah vsako življenje.
On končno kljub vsemu človeškemu in strokovno utemeljenemu prizadevanju odloča o življenju in smrti vsakega človeka. Skladno s tem imajo ustave nekaterih držav tudi zapisano, da je Bog nad ustavo in jo šele omogoča in tudi zagotavlja njeno smiselno uporabo.
Bog kot skupni oče vseh ljudi daje šele pravi smisel našemu življenju, saj smo zaradi njega med seboj sestre in bratje. V njem imajo zadnjo utemeljitev ustavne pravice in ustavne dolžnosti. Ljudje kot omejena človeška bitja z Božjo pomočjo drug drugemu lahko olajšamo življenje ter prenašanje križev bolezni in tudi sprejemanje nujnosti smrti.
Zato je levičarska agenda brez Boga tako nevarna, ker hoče napraviti ljudi za bogove in te nevarne samopašne zaverovanosti v moč omejenega človeka bi se morali zavedati verni in neverni.
Šele v zavesti medsebojne odvisnosti, pripravljenosti, da si delimo življenje, njegove radosti in bolesti, se lahko nadejamo trdnosti in moči oseb in družbe, s katero bomo uspešneje prenašali ne le težave kovida, pač pa tudi vse druge osebne in družbene izzive.
Namesto izključevanja je torej na mestu sodelovanje nas vseh in verni hočemo za to tudi klicati k Bogu.