21. nedelja med letom (leto B), 22. avgusta 2021
»Gospod, h komu naj gremo? Besede večnega življenja imaš!« (Jn 6,68-69)
1. berilo
Ostati hočemo zvesti Bogu
Berilo iz Jozuetove knjige (Joz 24,1-2.15-17.18)
Józue je zbral v Sihemu vse Izraelove rodove, sklical je Izraelove starešine, njegove poglavarje, njegove sodnike in njegove upravitelje in postavili so se pred Bogom. Tedaj je rekel Józue vsemu ljudstvu: »Če vam ni všeč, da bi služili Gospodu, si izberite danes, komu hočete služiti: ali bogovom, katerim so služili vaši očetje ónstran reke, ali bogovom Amoréjcev, v katerih deželi prebivate. Jaz in moja hiša pa bomo služili Gospodu.« Ljudstvo je tedaj odgovorilo in reklo: »Bog ne daj, da bi zapustili Gospoda in služili drugim bogovom. Kajti Gospod je naš Bog, on je izpêljal nas in naše očete iz egiptovske dežele, iz hiše sužnosti, in je pred našimi očmi delal ta velika znamenja, nas varoval na vsej poti, po kateri smo hodili, in pred vsemi ljudstvi, sredi katerih smo potovali. Tudi mi bomo služili Gospodu, kajti naš Bog je!«
Psalm 34
Odpev: »Okusite in glejte, Gospod je resnično dober.«
Slavil bom Gospoda ob vsakem času,
njegova hvalnica bo vedno v mojih ustih.
Z Gospodom se ponaša moja duša,
ponižni naj to slišijo in se veselijo.
Odpev: »Okusite in glejte, Gospod je resnično dober.«
Gospodove oči so uprte v pravične,
njegova ušesa slišijo njihove klice.
Gospodovo obličje je zoper hudodelce,
da njihov spomin izbriše z zemlje.
Odpev: »Okusite in glejte, Gospod je resnično dober.«
Pravični so klicali in Gospod jih je uslišal,
iz vseh njihovih stisk jih je rešil.
Blizu je Gospod njim, ki so skrušeni v srcu,
in tiste, ki so potrtega duha, rešuje.
Odpev: »Okusite in glejte, Gospod je resnično dober.«
Veliko nesreč zadene pravičnega,
a iz vseh ga Gospod rešuje.
Vse njegove kosti varuje,
nobena izmed njih se ne bo zlomila.
Odpev: »Okusite in glejte, Gospod je resnično dober.«
Nesreča bo usmrtila krivičnega,
sovražnike pravičnega bo zadela krivda.
Gospod rešuje duše svojih služabnikov,
nihče od teh, ki vanj zaupajo, si ne bo nakôpal krivde.
Odpev: »Okusite in glejte, Gospod je resnično dober.«
2. berilo
Skrivnost zakonske zveze odseva v Kristusu in Cerkvi
Berilo iz pisma apostola Pavla Efežanom (Ef 5,21-32)
Bratje in sestre, iz strahospoštovanja do Kristusa se podrejajte drug drugemu. Žene naj bodo podrejene svojim možem kakor Gospodu, mož je namreč glava ženi, kakor je Kristus glava Cerkvi, svojemu telesu, ki ji je odrešenik. In kakor je Cerkev podrejena Kristusu, tako naj bodo v vsem žene možem. Možje, ljubíte svoje žene, kakor je Kristus ljubil Cerkev in dal zanjo sam sebe, da bi jo posvétil, ko jo je očistil v kopeli vode z besedo, tako da bi sam postavil predse veličastno Cerkev, brez madeža, gube ali česa podobnega, da bo sveta in brezmadežna. Tako so tudi možje dolžni ljubiti svoje žene kot svoja lastna telesa. Kdor ljubi svojo ženo, ljubi sebe. Saj vendar ni nihče nikoli sovražil svojega telesa, temveč ga hrani in neguje, kakor Kristus Cerkev: smo namreč udje njegovega telesa. Zaradi tega bo mož zapústil očeta in mater in se pridružil svoji ženi in bosta oba eno telo. Ta skrivnost je velika; jaz pa pravim: glede Kristusa in glede Cerkve.
Aleluja
Aleluja. Tvoje besede, Gospod, so Duh in življenje. Ti imaš besede večnega življenja. Aleluja.
Evangelij
Kristus ima besede večnega življenja
Iz svetega evangelija po Janezu (Jn 6,60-69)
Tisti čas je veliko njegovih učencev reklo: »Trda je ta beseda. Kdo jo more poslušati?« Ker je Jezus v sebi vedel, da njegovi učenci godrnjajo nad tem, jim je rekel: »To vam je v spotiko? In če boste videli Sina človekovega iti gor, kjer je bil prej? Duh je tisti, ki oživlja, meso nič ne koristi. Besede, ki sem vam jih govóril, so duh in življenje. Toda med vami so nekateri, ki ne verujejo.« Jezus je namreč od začetka vedel, kateri ne verujejo in kdo ga bo izdal. Govóril jim je: »Zaradi tega sem vam rekel: Nihče ne more priti k meni, če mu ni dano od Očeta.« Po tistem je mnogo njegovih učencev odšlo in niso več hodili z njim. Jezus je tedaj rekel dvanajstérim: »Ali hočete tudi vi oditi?« Simon Peter mu je odvrnil: »Gospod, h komu naj gremo? Besede večnega življenja imaš in mi trdno verujemo in vemo, da si ti Sveti od Boga.«
Trda je ta beseda!
Res, divja je včasih ta beseda Boga, ki preseneti, pretrese, razširi in nenehno vabi naprej, ven iz majhnih okvirjev naših predstav.
Res, neprijetno je, ko se končno enkrat ustalimo v naših duhovnih foteljih in se zadovoljimo z vsem, kar nas uspava, potem pa nas Beseda vznemiri, povabi naprej. V nov korak rasti, v večjo svobodo.
Res neprijetna reč.
In res neprijetno, ko nekdo, ki je v tvojem življenju postal moteč, sporoči, da je hrana, poslana iz nebes, hrana, da bi imeli življenje. Ta tesar, Jožefov sin, pove, da je njegovo telo meso in kri za ta svet. Res neprijetna reč.
Farizejem je “vrglo varovalke ven”. Pa ne samo farizejem, ampak še danes vsem, ki želijo imeti Boga na razdalji, na varnem oblaku, v abstraktnih nebesih.
In so šli. Eden, dva, mnogi … ostali so zmedeni učenci. In stavek, ki pretrese: “Ali hočete tudi vi oditi?”
Bog, ki pretresa s tem neizmernim spoštovanjem do človekove svobode. Bog, ki govori resnico, pove dejstva, pove, kje je resnična sreča, nato pa dovoli, da se vsak odloči sam.
Človeka spravi v situacijo, kjer se mora odločiti. S to “trdo besedo” Bog odmika naše navidezne fotelje, ki nas na koncu pustijo prazne, izdane. Ker nas preveč ljubi, da bi nas pustil na njih. Želi odnos, resničen in pristen, za tak odnos pa je vedno potrebna odločitev. Da greš ali da ostaneš.
In tisti, ki ostane, mora vedeti zakaj ostaja.
Simon Peter si je odgovoril, Jozue in njegova družina tudi.
Pred izraelskim ljudstvom, ki je že tolikokrat zapustilo Gospoda in izbralo božanstva drugih ljudstev, Jozue jasno izpove svojo odločitev: “Če pa vam ni všeč, da bi služili Gospodu, si danes izberite, komu hočete služiti: ali bogovom, ki so jim služili vaši očetje onkraj veletoka, ali bogovom Amorejcev,v katerih deželi prebivate! Jaz pa in moja hiša bomo služili Gospodu!«
Jozue, kot pozneje Kristus, svoje sodobnike postavi ob zid. Od njih zahteva jasnost. In ljudstvo je odgovorilo: »Bog ne daj, da bi zapustili Gospoda ter služili drugim bogovom! Kajti Gospod, naš Bog, je pripeljal nas in naše očete iz egiptovske dežele, iz hiše sužnosti, in delal pred našimi očmi ta velika znamenja in nas varoval na vsem potu, ki smo po njem hodili, in med vsemi narodi, sredi katerih smo potovali. Gospod je pregnal pred nami vse narode, tudi Amorejce, ki so prebivali v deželi. Tudi mi hočemo služiti Gospodu, ker je naš Bog!«
Izraelci so lahko odgovorili potem, ko so se začeli spominjati vsega, kar je Gospod zanje že storil. Simon Peter je zmogel odgovor potem, ko se je spomnil vsega, kar je že doživel ob Jezusu. Kako pomembno je torej spominjanje! Spominjanje vsega, kar je Gospod že storil v našem življenju.
In kako pomembna je zvestoba! Kajti nobena odločitev ni samo enkratno dejanje, ki bi mu sledilo zaspano sedenje na fotelju. Vsaka, prav vsaka odločitev zahteva vedno nove “da” je, zahteva zvestobo in želi svobodo. Kajti Gospod noče nič, kar je prisiljeno.
Kako močna je v evangeliju tudi podoba Jezusa, ki ne prekliče svobode človeka, ampak mu dovoli, da odide. Tudi Jezusa so ti odhodi boleli, ker je bil resničen človek. Kot resnični Bog je zmogel do konca spoštovati človekovo svobodo, kot resnični človek pa je občutil vso bolečino tistega, ki daje do konca, ki daje sebe, da bi drugi imeli življenje, ki pripravi gostijo, poskrbi za vse … človek pa, njegova največja ljubezen, odhaja. Obrne hrbet. Kolikokrat. In na koliko načinov.
A bil je tam in čakal do konca. Če človek vrata zapre, jih Bog vedno pušča oprte.
In ker smo podoba Boga, smo tudi mi poklicani v to, da postajamo in ostajamo dobri do vseh. Ker je to naš poklic. Vedno bodo ljudje, ki bodo tega hvaležni in še več bo takih, ki nas bodo zavračali. Ohranjati svobodo in jo puščati tudi drugemu. To zmore samo duhoven človek.
Vzdržati s tem, da bodo ljudje od nas odhajali, nas ne sprejeli, ne razumeli. In dovoliti, da nas ti odhodi ne ugrabijo popolnoma, ne zamajejo in ne določajo. Kako pomembno je torej, da svoje bistvo zakoreninimo v drugačen Odnos, v Odnos, ki ne izda.
Postaviti soje korenine v Boga in ne v sočloveka velja tudi za zakonce, za moža in ženo, ki se ju tako močno dotika apostol Pavel v drugem berilu. Tudi zanju je pomembno, da na prvo mesto postavita Boga, potem bo tudi njun odnos prepojila luč svobode.
Tam se bosta zmogla resnično podrediti drug drugemu. Za podrejenost v angleščini uporabljamo besedo submission. Mission pomeni poslanstvo. Podrejati se drug drugemu pomeni tako sprejeti poslanstvo, ki ga ima drugi od Boga. Moževo poslanstvo je torej ljubiti svojo ženo kakor je Kristus ljubil Cerkev, žena pa je povabljena, da to poslanstvo moža sprejme in se mu pusti ljubiti. Enako je mož poklican, da sprejme poslanstvo žene, ki kakor nevesta nenehno predstavlja Cerkev, poklicano se odpirati Gospodu, se pustiti od Njega obiskovati, ob Njem preprosto biti in šele nato odhajati naprej, v svet. Podrejati se drug drugemu in poslanstvu, ki ga je Bog drugemu zaupal, postane tako nekaj čudovitega.
In naenkrat ta trda beseda postane razumljiva, sprejemljiva, beseda, ki poboža in duši prinese neskončno veselje.
Vsak, ki v Besedi zazna duha in življenje, jo s Petrom prepozna za Besedo večnega življenja in Besedo svojega življenja, začne okušati lepoto. Tudi Beseda nas vabi, da se ji podredimo, da ji pustimo, da v nas izpolni svoje poslanstvo.
Tam se zgodi preobrat, ki ga je sv. Frančišek opisal: “To, kar je bilo prej grenko, je postalo sladkost duše in telesa.”
Beseda, ki se mnogim zdi trda, je tistim, ki so se zmogli zanjo odločiti in se podrediti njenemu poslanstvu, postala neizmerna sladkost duše in telesa.
Skrivnost, ki jo razume samo tisti, ki to izkusi.
Vir: Blog Bom vrgla mreže (Anja Kastelic), foto: Unsplash, obj.: M. B.
OZNANILA
Godovi ta teden: jutri Roza iz Lime, redovnica, dan spomina na žrtve vseh totalitarnih režimov, v torek Jernej (Natanael), apostol, v sredo Ludvik IX. Francoski, kralj, v petek Monika, mati sv. Avguština, v soboto Avguštin, škof, cerkveni učitelj, nedelja je 22. nedelja med letom, »sejm« na podružnici Gabrška gora, spomin Mučeništva Janeza Krstnika.
Svete maše med tednom bodo zvečer ob 20h razen torka, ko bo zjutraj ob 7h.
V petek in v soboto po maši bo izpostavljeno Najsvetejše v osebno in skupno molitev.
V nedeljo bo sv. maša tukaj zjutraj ob 7h, ob 10h na Gabrški gori.
Bog povrni za »ofer« na Gori!
Še vabilo Kulturnega društva: »V Poljanah nad Škofjo Loko se je v 200 letih nabralo rojstev otrok, ki so kasneje postali slavni v domovini in svetu. Predvsem na področju slikarstva, literarne umetnosti se jih je izkazalo cela kopica in v letu 2020 in 2021 se številnih med njimi spominjamo po okroglih obletnicah rojstva. Ob razmišljanju o obeležitvi 170. obletnice rojstva našega pisatelja Ivana Tavčarja smo opazili, da so bili številni med sabo povezani kot kratkohlačniki, vaški otročaji, potem pa so dosegli vrhove v naši umetnosti.
To nas je spodbudilo k novi ustvarjalnosti in organizaciji celega niza umetniških dogodkov pod skupnim naslovom Medrug Polanci.
Začenjamo konec avgusta, prav na 170. obletnico rojstva rojaka Ivana Tavčarja, ki je v literarnih delih slikal ljudi in življenje teh krajev, bil sam naslikan v odličnem portretu Jurija Šubica, ki bo del obsežne razstave reprodukcij poljanskih ustvarjalcev zadnjih 200 let:
Sobota, 28.8., ob 19.30 otvoritev razstave reprodukcij Medrug Polanci v Kulturnem domu v Poljanah z izidom kataloga izbranih 11 umetnikov.
Nedelja, 29.8., ob 19.30 Visoška kronika v dramatizaciji Andreja Šubica v Kulturnem domu v Poljanah. Odigrana spet v živo po nagradi občinstva na Čufarjevih dnevih 2020
Razstava bo odprta za ogled v Kulturnem domu do premiere dramske igre “Medruh Polanci”, ki bo v oktobru. Dogodki se bodo odvijali po PCT protokolu oz. aktualnih pravilih NIJZ. Veseli bomo vašega obiska!«
SVETE MAŠE
PO 23. 8. 20,00: + Janko Jelovčan, Zakobiljek 2
TO 24. 8. 7,00: ++ Marija in Vinko Benedik
SR 25. 8. 20,00: ++ Jože in Albina Krek
ČE 26. 8. 20,00: + Franc Cankar, 30. dan
PE 27. 8. 20,00: ++ Janez Krmelj in Martin Mali, obl.
SO 28. 8. 20,00: + Milan Novak, 30. dan
NE 29. 8. 7,00: Za župljane
GABRŠKA G. 10,00: + Matevž Krmelj, obl.