4. adventna nedelja – 20. decembra 2020
»Pri teh besedah se je vznemirila in premišljevala, kakšen pozdrav je to« (Lk 1, 29)
1. berilo
Davidovo kraljestvo bo večno
Berilo iz 2. Samuelove knjige (2 Sam 7,1-5.8-11.16)
Ko je kralj David prebival v svoji hiši in mu je Gospod naklonil mir pred vsemi njegovimi sovražniki naokrog, je kralj rekel preroku Natánu: »Glej vendar, jaz stanujem v cedrovi hiši, skrinja Božja pa stanuje sredi šotorskega pregrinjala.« Natán je rekel kralju: »Pojdi, stori vse, kar je v tvojem srcu, kajti Gospod je s teboj!« A še tisto noč je Natánu prišla Gospodova beseda, rekoč: »Pojdi in povej mojemu služabniku Davidu: Tako govorí Gospod: Mi boš mar ti zidal hišo za stanovanje?
Jaz sem te vzel s pašnika izza drobnice, da bi bil vladar mojemu ljudstvu Izraelu. Bil sem s teboj, kjer koli si hodil, in sem iztrebil pred teboj vse tvoje sovražnike. Narédil ti bom veliko ime, ki bo enako imenu velikašev na zemlji. Dolóčil bom kraj svojemu ljudstvu Izraelu in ga zasádil vanj, da bo prebivalo na svojem in se mu ne bo treba več bati in ga krivičneži ne bodo več stiskali kakor nekdaj, od dneva, ko sem postavil sodnike čez svoje ljudstvo Izraela. Naklônil ti bom mir pred vsemi tvojimi sovražniki. Gospod ti oznanja, da ti bo Gospod narédil hišo. Ko se ti dopolnijo dnevi in boš legel k svojim očetom, bom povzdignil tvojega potomca, ki bo izšel iz tvojega telesa, in bom utŕdil njegovo kraljestvo. Jaz mu bom oče in on mi bo sin. Tvoja hiša in tvoje kraljestvo bosta obstala pred teboj na veke in tvoj prestol bo utrjen na veke.«
Psalm 89
Odpev: »Gospodove milosti bom na veke opeval.«
Ps 89,2-3.4-5.27.29
Gospodove milosti bom na veke opeval,
rodu za rodom bom oznanjal njegovo zvestobo.
Rekel sem: »Na veke deliš svojo dobroto,
v nebesih utrjuješ svojo zvestobo.«
Odpev: »Gospodove milosti bom na veke opeval.«
Gospod je sklenil zavezo s svojim izvoljencem,
prisegel je Davidu, svojemu služabniku:
»Tvoj zarod bom utŕdil na veke,
za vse rodove bom postavil tvoj prestol.«
Odpev: »Gospodove milosti bom na veke opeval.«
Klical me bo: »Ti si moj oče,
moj Bog, skala moje rešitve.«
Na veke mu bom ohranjal svojo dobroto
in moja zaveza z njim ostane trdna.
Odpev: »Gospodove milosti bom na veke opeval.«
2. berilo
Skrivnosti, od večnih časov zamolčane, so zdaj razodete
Berilo iz pisma apostola Pavla Rimljanom (Rim 16,25-27)
Bratje in sestre, njemu, ki vas more po mojem evangeliju in po oznanjevanju Jezusa Kristusa utrditi v skladu z razodetjem skrivnosti, ki je bila zamolčana skozi večne čase, a je bila zdaj razodeta in je po ukazu večnega Boga oznanjena v preroških Pismih vsem narodom, da bi bili poslušni veri Bogu, ki je edini moder, po Jezusu Kristusu slava na veke. Amen.
Aleluja
Aleluja. Glej, dekla sem Gospodova, zgôdi se mi po tvoji besedi! Aleluja.
Evangelij
Glej, spočela boš in rodila sina
Iz svetega evangelija po Luku (Lk 1,26-38)
Tisti čas je Bog poslal angela Gabriela v galilejsko mesto Nazaret k devici, zaročeni z možem, ki mu je bilo ime Jožef, iz Davidove hiše, in devici je bilo ime Marija. Angel je vstopil k njej in rekel: »Pozdravljena, milosti polna, Gospod je s teboj!« Pri teh besedah se je vznemirila in premišljevala, kakšen pozdrav je to. Angel ji je rekel: »Ne boj se, Marija, kajti našla si milost pri Bogu. Glej, spočela boš in rodila sina, in daj mu ime Jezus. Ta bo velik in se bo imenoval Sin Najvišjega. Gospod Bog mu bo dal prestol njegovega očeta Davida in kraljeval bo v Jakobovi hiši vekomaj; in njegovemu kraljestvu ne bo konca.«
Marija pa je rekla angelu: »Kako se bo to zgodilo, ko ne spoznam moža?« Angel ji je odgovóril: »Sveti Duh bo prišel nadte in moč Najvišjega te bo obsenčila, zato se bo tudi Sveto, ki bo rojěno, imenovalo Božji Sin. Glej, tudi tvoja sorodnica Elizabeta je spočela sina v starosti; in to je šesti mesec njej, ki so jo imenovali nerodovitno. Bogu namreč ni nič nemogoče.«
Marija pa je rekla: »Glej, dekla sem Gospodova, zgôdi se mi po tvoji besedi!« In angel je šel od nje.
Božji besedi ob rob: Šepet, ki je premagal svet
David, Pavel in Marija so živi sodelavci današnje Besede. Niso oni protagonisti, kajti ta je en sam – Bog, so pa ključni člen teh veselih dogodkov celotne odrešenjske zgodbe.
1) Vsak od njih je imel svoj načrt. Lahko bi rekli, da so svoje življenje vzeli zares in ga hoteli živeti; David s svojimi lepimi, pa tudi svojeglavimi načrti, Pavel (Savel) v svoji gorečnosti, pa tudi zaverovanosti vase ter Marija, ki je s svojim čistim srcem ob Jožefu sestavlja zgodbo nazareškega para.
Vsi od njih pa so v nekem trenutku bili naprošeni, da krmilo svojega življenja radikalno prepustijo Drugemu. David in Savel, sta morala doživeti precej močan “poziv”, da sta zmogla svojo grešno naravo predati Božji navzočnosti, Marija, obvarovana tega izvirnega greha trmastega vztrajanja, pa je bila nežno obiskana in naprošena za korak, ki jo je vodil v neznano.
Bog je torej tisti, ki od prvega padca, ko kača prepriča človeka, da sta človek in Bog tekmeca, išče dialog, išče občestvo in išče načine, da bi človeka ponovno pripeljal v lepoto Odnosa. Greh je namreč prav v tem, da sta človek in Bog ločena pod krinko laži: “ali jaz ali Bog”. Odrešenje pa je v tem, da človek ponovno dojame, kako je s prihodom Sina, ta grešni “ali …ali…” zamenjan z milostnim “in…in..” Ponovno sta namreč lahko skupaj – Bog in človek, en v drugem. Zato Gospod vstopa v naše “Nazarete” ter nas obiskuje z Besedo, da bi se le-ta smela utelesiti v nas in postati z nami eno. To je odrešenje!
2) Gospod je vsakemu od nas dal to obljubo in On je tisti, ki svoje obljube vselej izpolni.
Kralju Davidu potem, ko mu oznani, da mu bo Gospod sam zgradil hišo, obljubi, da bo ta Davidova hiša in njegovo kraljestvo obstalo na veke in bo tudi njegov prestol utrjen na veke.
In ko čez toliko let obišče mlado dekle v Nazaretu, ji angel ponovi obljubo, ki je bila dana Davidu: “Gospod Bog mu bo dal prestol očeta Davida in kraljeval bo v Jakobovi hiši vekomaj; in njegovemu kraljestvu ne bo konca.”
S tem Oče napove, da bo njegov Sin pravi Bog, pa tudi resnično pravi človek, po katerem obljuba postaja resničnost. V tej obljubi se Bog poistoveti z nami. Besede, ki so rečene Davidu so enake, kot so rečene o Božjem sinu. Kraljestvo Davida postane kraljestvo Boga. Ta David, grešen človek in božji Sin postaneta eno. To velja za vsakega od nas. Kar Oče stori Sinu, po njem stori nam in kar se zgodi nam, se zgodi tudi božjemu Sinu. Od učlovečenja naprej sta človek in Bog ponovno eno. To je milost!
3) V zadnjih dneh so nas spremljala različna obiskanja in napovedi rojstev – napoved ženi – materi Samsona, napoved Elizabeti in Zahariju, napoved Mariji in Jožefu…
In lepo je gledati dialoge, ki se odvijajo med Bogom in človekom, njihove podobnosti in ključne razlike.
Pri Samsonovi materi kakor pri Zahariju, se je angel prikazal in ni vstopil kakor pri Mariji. Prikazal se je in spregovoril, na drugi strani pa dobil nevero ali prekinitev dialoga. Samsonova mati je takoj tekla k možu ne da bi angelu dala odgovor, da bi pa zares postala rodovitna, se je morala paziti in se varovati vina in opojnih pijač ter vseh nečistih jedi!
Zaharija je zdvomil in ni veroval ter je moral za devet mesecev umolkniti zato, da sta lahko iz sterilnosti govora prešla v rodovitnost Besede. Potrebno je bilo torej, da se človek pripravi.
Tudi ko je Bog obiskal Savla, je ta moral najprej pasti s konja, da je prisluhnil in nehal divjati po svoje. David je prav tako moral neštetokrat pasti s svojih “konjev”, da se je postopno učil prepuščati Gospodu in govoriti z Njim. Podobna zgodba velja za poznejše Jezusove učence. Vsi od njih so morali skozi številne šole izpuščanja, preden so zmogli zapustiti lasten protagonizem in začeli resnični dialog z Gospodom.
Marija pa, vsa čista, ga edina zmore v celoti že v začetku. Ob branju Marijinega oznanjenja, se srce odpočije. Tam angel vstopi in pozdravi. Ko Marija ne razume, vpraša in prejme odgovor. Ko ga prejme, angelu odgovori, četudi ji še vedno ni vse jasno. In angel se poslovi. Poteka dialog. Lep in celovit.
Marija se ob oznanjenju prestraši kakor Zaharija in kakor Manuetova žena, vendar je njena reakcija tako tako zelo drugačna. Zato nam je v teh dneh še posebej postavljena v velik zgled odrešenosti.
Po krstu smo vsi mi prejeli Božjo naravo, ki posvečuje človeško in s tem postali usposobljeni za celovit dialog z Gospodom. Usposobljeni smo, da nič več ne živimo v stilu: “ali jaz ali Bog”, temveč “jaz in Bog – en v drugem”. Usposobljeni smo za zaupanje Gospodu, kajti On je zvest. In usposobljeni smo za neprekinjen dialog z “angelom”, z Besedo, ki vsak dan prihaja k nam, da bi v nas našla svojo hišo in se po nas tudi utelesila v ta konkretni svet, tak, kakršen je.
Bog nas je torej po milosti Sina usposobil za odrešen stil življenja. Naj bodo ti praznični in sveti dnevi tako močno “naravnanje” , da ne bomo nasedali besedam razdvajanja kače, ki še vedno šepeče, temveč prisluhnili šepetu Besede, ki se uteleša v tihoto naših noči.
Oba šepetata, vendar je en šepet premagal svet!
Besedilo: Anja Kastelic (blog: Bom vrgla mreže)
OZNANILA
Godovi in pomembni dnevi ta teden: jutri Peter Kanizij, duhovnik, cerkveni učitelj, v sredo Janez Kancij, duhovnik; v četrtek je prvi Sveti večer, v petek Božič, praznik Jezusovega rojstva, v soboto goduje Štefan, diakon, prvi mučenec, hkrati praznujemo Dan samostojnosti; v nedeljo je praznik Svete družine in naših družin, goduje Janez, apostol, evangelist.
Jutri bom ves dan na razpolago za obisk bolnikov. Povabite k starejšim in k bolnim vsaj za božične praznike. Jezus s svojo navzočnostjo blaži osamljenost srca in lajša tegobe starosti.
Zaradi še vedno neugodne epidemiološke slike na področju Nadškofije Ljubljana bogoslužij z verniki na sveti večer, božič, Sveti Štefan in na nedelje ne bo; sveto mašo spremljajte preko spleta ali drugih elektronskih medijev. Po prenosu svete maše ste na Božič, Svetega Štefana dan in v nedeljo povabljeni k prejemu obhajila v cerkvi.
V ponedeljek, torek in sredo bo sveta maša ob 17,30 ob navzočnosti ljudstva. Glede na Navodila slovenskih škofov za obhajanje svetih maš v času epidemije COVID-19, ki so bila objavljena 18. decembra 2020, je v naši cerkvi upoštevajoč kvadraturo lahko navzočih 10 ljudi, v kapeli 1, na koru dva, v dvorani pod cerkvijo štirje.
V četrtek zvečer ob 19h bo maša svetega večera preko župnijske spletne strani.
Letošnji posebni božični prazniki s seboj prinašajo tudi prav posebno božičnico. Zgodbo o božičnem pričakovanju očka Martina bodo polepšale melodije znanih božičnih pesmi, ki vam jih podarjajo mladi glasbeniki naše župnije s svojimi družinami. Božičnico si boste lahko ogledali na sveti večer takoj po sveti maši. Iz naših hišk z melodijo Ljubezni prinašamo Luč (Jezuščka) v vaše hiške. Naj vas ogreje in ozaljša svetonočno doživetje pred domačim ognjiščem. Prisrčno vabljeni k ogledu.
Klasične polnočnice v farni cerkvi letos ne bo. Na Božič bo sveta maša po spletu zjutraj ob 9h, enako v soboto na Dan samostojnosti in v nedeljo Sv. Družine.
Blagoslova majhnih in predšolskih otrok tokrat ne bo.
Pri vseh mašah na sveti večer in na Božič je bilo običajno darovanje za cerkev. Letos so stvari zaradi epidemije obrnjene na glavo. Za Veliko noč ni bilo ofra, v maju tudi ne, niti v novembru, ko je na praznik zakonskih jubilantov darovanje za ogrevanje. Prav tako ne bo Božičnega ofra, ko ste s svojimi darovi podprli župnijske potrebe. Letos nas je obnova cerkve na Gori stala dobrih 40.000 evrov. Da ne bo primerjave s cerkveno mišjo, ki je revna, se ključarja in župnik priporočamo vaši darežljivosti ali osebno ali preko župnijskega transakcijskega računa. Objavljen je v kontaktih na spletni strani pa tudi v tokratnih oznanilih: SI56 1919 0500 2214 543. Koda namena CHAR, Referenca prejemnika /sklic/: SI00 00. Hvala za vašo skrb pri obnovitvenih delih v župniji!
Jutri ob 17h se lahko po Zoom-u vključite v adventno srečanje – Adventnico (glej vabilo)
SVETE MAŠE
PO 21. 12. 17,30: + Cilka Končan
TO 22. 12. 17,30: + Pavla Demšar (po namenu M. B.)
SR 23. 12. 17,30: + Gregor Peternel, 7. dan
ČE 24. 12. 19,00: Za žive in pokojne farane
PE 25. 12. 9,00: + Pavle Peternel
SO 26. 12. 9,00: + Frančiška Pintar, 30. dan
NE 27. 12. 9,00: ++ Starši Marija in Anton Debeljak, Jurčkovi