34. nedelja med letom, 22. 11. — Jezus Kristus, Kralj vesoljstva
»Zakaj lačen sem bil in ste mi dali jesti; žejen sem bil in ste mi dali piti…« (Mt 25,35).
1. berilo
Gospod je pastir in sodnik
Berilo iz knjige preroka Ezekijela (Ezk 34,11-12.15-17)
Tako govorí Gospod Bog: »Glejte, jaz sam bom poskrbél za svoje ovce in jih poiskál. Kakor pastir išče svojo čredo, ko je sredi med razkropljenimi ovcami, tako bom tudi jaz poiskál svoje ovce in jih rešil iz vseh krajev, kamor so se razkropile oblačnega in temačnega dne. Sam bom pasel svoje ovce in sam jim bom dajal počitek,« govorí Gospod Bog. »Izgubljene bom poiskál, razgnane pripeljal nazaj, polomljene obvezal, bolne okrepčal, rejene in krepke obvaroval. Pasel jih bom, kakor je prav. Vi pa, moja čreda, glejte,« govorí Gospod Bog, »sodil bom med ovco in ovco, med ovni in kozli.«
Psalm 23
Odpev: »Gospod je moj pastir, nič mi ne manjka.«
Ps 23,1-6
Gospod je moj pastir, nič mi ne manjka.
Na zelenih pašnikih mi daje ležišče.
K vodam počitka me vodi,
mojo dušo poživlja.
Odpev: »Gospod je moj pastir, nič mi ne manjka.«
Vódi me po pravih stezah zaradi svojega imena.
Pred mano pogrinjaš mizo
vpričo mojih nasprotnikov;
z oljem mi maziliš glavo, moja čaša je prepolna.
Odpev: »Gospod je moj pastir, nič mi ne manjka.«
Le dobrota in milina me bosta spremljali
vse dni mojega življenja;
prebival bom v hiši Gospodovi
vse dni življenja.
Odpev: »Gospod je moj pastir, nič mi ne manjka.«
2. berilo
Kristus bo izročil kraljevanje Očetu
Berilo iz 1. pisma apostola Pavla Korinčanom (1 Kor 15,20-26.28)
Bratje in sestre, Kristus je vstal od mrtvih, prvenec tistih, ki so zaspali. Ker je namreč po človeku smrt, je po človeku tudi vstajenje mrtvih. Kakor namreč v Adamu vsi umirajo, tako bodo v Kristusu tudi vsi ožívljeni, vendar vsak po vrsti: najprej Kristus, potem pa ob njegovem prihodu tisti, ki so Kristusovi. Nato bo dovršitev, ko bo kraljevanje izróčil Bogu Očetu in uničil vsakršno poglavarstvo ter sleherno oblast in moč. Kajti on mora kraljevati, dokler ne položi vseh sovražnikov pod njegove noge. Kot zadnji sovražnik bo uničena smrt. Ko pa mu bo vse podvrženo, se bo tudi Sin sam podvrgel njemu, ki mu je vse podvrgel, da bo Bog vse v vsem.
Aleluja. Blagoslovljèn, ki prihaja v Gospodovem imenu! Blagoslovljêno kraljestvo našega očeta Davida, ki prihaja! Aleluja.
Evangelij
Kristus pride sodit v slavi
Iz svetega evangelija po Mateju (Mt 25,31-46)
Tisti čas je Jezus rekel svojim učencem: »Ko pride Sin človekov v svojem veličastvu in vsi angeli z njim, takrat bo sédel na prestol svojega veličastva. Pred njim bodo zbrani vsi narodi in ločil bo ene od drugih, kakor pastir loči ovce od kozlov. Ovce bo postavil na svojo desnico, kozle pa na levico.
Tedaj bo kralj rekel tistim, ki bodo na desnici: ›Pridite, blagoslovljeni mojega Očeta! Prejmite v posest kraljestvo, ki vam je pripravljeno od začetka sveta! Kajti lačen sem bil in ste mi dali jesti, žejen sem bil in ste mi dali piti, tujec sem bil in ste me sprejeli, nag sem bil in ste me oblekli, bolan sem bil in ste me obiskali, v ječi sem bil in ste prišli k meni.‹ Tedaj mu bodo pravični odgovorili: ›Gospod, kdaj smo te videli lačnega in te nasitili ali žejnega in ti dali piti? Kdaj smo te videli tujca in te sprejeli ali nagega in te oblekli? Kdaj smo te videli bolnega ali v ječi in smo prišli k tebi?‹ Kralj jim bo odgovóril: ›Resnično, povem vam: Kar koli ste storili enemu od teh mojih najmanjših bratov, ste storili meni.‹
Tedaj poreče tudi tistim, ki bodo na levici: ›Proč izpred mene, prekleti, v večni ogenj, ki je pripravljen hudiču in njegovim angelom! Kajti lačen sem bil in mi niste dali jesti, žejen sem bil in mi niste dali piti, tujec sem bil in me niste sprejeli, nag sem bil in me niste oblekli, bolan sem bil in v ječi in me niste obiskali.‹ Tedaj bodo tudi ti odgovorili: ›Gospod, kdaj smo te videli lačnega ali žejnega ali tujca ali nagega ali bolnega ali v ječi in ti nismo postregli?‹ Tedaj jim bo odgovóril: ›Resnično, povem vam: Česar niste storili enemu od teh najmanjših, tudi meni niste storili.‹ Ti pojdejo v večno kazen, pravični pa v večno življenje.«
Kralj, ki vse obrne na glavo
1) Matejeva prilika o poslednji sodbi, kjer bo Sin človekov prišel v vsem svojem veličastvu in vsi angeli z njim, nam resnično prikazuje Kristusa kot Kralja vesoljstva. A ta Kralj se obenem enači z zadnjimi, ubogimi, lačnimi, ponižanimi … Božji stil obrača vedno vse na glavo!
Njegovo kraljevanje je v resnici služenje. Je, kakor smo brali zadnje nedelje, sprejemanje in dajanje darov, je vstopanje v logiko Ljubezni, ki da vse, da bi tudi mi iz te polnosti dajali naprej.
In vendar povprečno slovensko srce ob besedi služenje ter ob prebiranju tega odlomka zagotovo sliši, kaj je še potrebno storiti, da bi zaslužilo Boga. Sliši, koliko točk je še potrebno pridobiti, da bi lahko gledali Boga. Polni smo moralizma, a prav to nima popolnoma nobene veze z našo vero in današnjim odlomkom, ki ostaja čudovita vesela novica.
2) Ljudje, ki bodo na desnici, na besedo: “Lačen sem bil in ste mi dali jesti, žejen sem bil in ste mi dali piti …”, odgovorijo s presenečenjem: “Gospod, kdaj smo te videli lačnega in te nasitili ali žejnega in ti dali piti?” Noben od njih še ve ne, da je kaj takega storil, kar pomeni, da so to ljudje, ki zagotovo dobrih del niso delali zato, ker bi si z njimi prislužili nebesa. Sicer bi zagotovo dobro vedeli, koliko lačnim so dali jesti in koliko bolnih so obiskali. Njihov seznam bi bil natančno dodelan in preštet, saj v logiki meritokracije kraljuje statistika! In ne Sin.
Tu torej beremo o svetnikih, o odrešenih, ki na Gospodovo povabilo odgovarjajo z očitnim presenečenjem. Njihova dejanja ljubezni so izhajala iz notranje drže, ki je drža hvaležnosti. Hvaležen pa je lahko samo človek, ki se prepozna obdarovan in obiskan.
To so torej ljudje, ki se zavedajo, da so bili najprej oni tisti lačni, a jih je Nekdo nasitil s samim seboj, žejni in jih je Drugi napojil z lastno krvjo, bili so nagi in je Nekdo slekel svoje kraljevsko oblačilo, da bi oni ponovno prejeli dostojanstvo sina, bili so v ječi in jih je Nekdo nenehno vodil ven. Ali, če bi dejali z besedami prvega berila preroka Ezekijela, so to ljudje, ki so spoznali Pastirja, ki je najprej sam poskrbel za svoje ovce, jih poiskal ter rešil iz vseh krajev, kamor so se razkropile oblačnega in temačnega dne. Razgnane je pripeljal nazaj, polomljene obvezal, bolne okrepčal, rejene in krepke obvaroval.
To je torej odrešenost, to je realnost kristjana, ki ve, kdo je njegova hrana in pijača, in ve tudi, da je bil sam nag in izgubljen, a je sedaj najden in rešen iz smrti.
Če smo torej vse, kar potrebujemo, že prejeli iz Očetovega odnosa, potem lahko tudi sami spontano dajemo naprej. Tako lahko lačnemu pozornosti spontano damo naklonjen pozdrav, žejnemu sočutja damo besedo sočutja, nagemu dostojanstva vrnemo spoštovanje …
Če pa smo iz tega Odnosa odtrgani ali se ga sploh ne zavedamo, potem bo človek poleg nas neizbežno postal grožnja, saj od nas potrebuje nekaj, česar tudi sami nimamo dovolj. V tem primeru je nujno spregledati lakoto in žejo, nagoto in ječo, saj je te že v srcu dovolj.
Skrivnost drže tistih, ki lahko delijo naprej ne da bi šteli, je torej v tem, da so se končno odkrili sinovi in hčere Očeta, kjer je varno. Taki še vedo ne, da že samo s tem, ker so, že prinašajo nebesa!
3) In ne nazadnje se naših konkretnih odnosov učimo tako, da pogledamo na Cilj, za katerega smo ustvarjeni. Tega še najlepše opiše Pavel v drugem berilu, ko razlaga poslednje reči.
“Ko pa mu bo vse podvrženo (Sinu), se bo tudi Sin sam podvrgel njemu, ki mu je vse podvrgel, da bo Bog vse v vsem.”
Sin se bo torej podvrgel Očetu, ki je že vse podvrgel Sinu. Oče in Sin skorajda “tekmujeta” v tem, kdo bo komu prišel naproti, kdo bo koga prehitel v dajanju ljubezni. To je odnos, ki bi se moral slikati tudi v naših odnosih. Kako lepo bi bilo med kristjani, če bi med seboj praktično tekmovali, kdo bo hitrejši v dobrem do drugega.
Kajti to so odrešeni odnosi in prav za te smo bili odrešeni in usposobljeni. Ker smo bili izgubljeni in najdeni, nagi in oblečeni, lačni in napojeni z varnostjo Očetovega naročja.
Anja Kastelic
OZNANILA
Godovi ta teden: jutri Klemen I., papež, mučenec, v torek Andrej Dung-Lac, duhovnik in drugi vietnamski mučenci, v sredo Katarina Aleksandrijska, devica, mučenka, v petek Modest in Virgil, škofa, apostola Karantanije, v soboto Katarina Laboure, redovnica, vidkinja, nedelja je prva adventna, nedelja Karitas.
Tudi ta teden bomo z veroukarji povezani na daljavo.
Svete maše z ljudstvom so do nadaljnjega odpovedane. Dovoljene so zasebne maše duhovnika brez vernikov. Verniki naj nedeljske svete maše spremljajo po medijih, prejmejo duhovno obhajilo, posvetijo čas molitvi, branju Božje besede oziroma dobrim delom (prim. ZCP, kan. 1248, § 2). Po predhodnem dogovoru z duhovnikom je sveto obhajilo dovoljeno deliti zgolj in samo posamično – enemu verniku oziroma eni družini ali članom istega gospodinjstva. V tem primeru se vernik z duhovnikom po telefonu ali e-pošti predhodno dogovori za določeno uro, ko bo prejel blagoslov in obhajilo v cerkvi, kapeli ali na drugem primernem kraju. Glede na trenutne razmere je v farni cerkvi možno prejeti obhajilo v času od 9,45 do 10,30 (na vsakih pet minut) po predhodnem dogovoru. Udeležba pri individualnem obhajilu je dovoljena samo zdravim vernikom, ki nimajo simptomov okužbe dihal, ne kašljajo in nimajo povišane telesne temperature.
Nedeljsko sv. mašo iz farne cerkve lahko spremljate preko župnijske spletne strani ob 9. uri.
Pred nami je Teden Karitas. Geslo letošnjega Tedna se glasi »Slišim te« in je za vsakega izmed nas konkretno povabilo k poslušanju, sočutju, dobroti in solidarnosti z ljudmi v stiski. Vabi nas, da si – še posebno v »koronačasu« – prisluhnemo, se trudimo za medsebojno razumevanje in si pomagamo. »S tednom bomo obeležili 30-letnico organizirane oblike delovanja Karitas v Sloveniji in se zahvalili 11.000 prostovoljcem, ki v 465 župnijskih Karitas vsako leto opravijo preko pol milijona prostovoljnih ur za ljudi v stiski. Za razliko od preteklih zaradi ukrepov letos ni organiziranega vseslovenskega srečanja prostovoljcev Karitas na Ponikvi. Prav tako so odpadli številni manjši koncerti in dnevi odprtih vrat, ki vsako leto potekajo po različnih krajih Slovenije. Bo pa teden predvsem delaven v skrbi za materialno pomoč za 98.000 oseb, ki jim Karitas tudi v razmerah epidemije redno pomaga z materialno pomočjo in svetovanjem,« so pri Slovenski karitas zapisali v sporočilu za javnost. Slovenska karitas tudi letos, kljub izrednim razmeram, v sodelovanju z RTV Slovenija prireja jubilejni 30. dobrodelni koncert Klic dobrote, ki bo v sredo, 25. novembra 2020 ob 20.00, z neposrednim prenosom na TV Slovenija, Radiu Slovenija in Radiu Ognjišče. Koncert bo letos z manjšim številom glasbenikov potekal v Studiu 1 RTV Slovenija. Vodila ga bosta Bernarda Žarn in Jure Sešek. Nastopili bodo Alenka Godec, Simona Vodopivec Franko, Damjana Golavšek, Nuška Drašček in Gašper Rifelj. Komu namenjajo zbrana sredstva? Družine najprej potrebujejo osnovno pomoč v hrani, za plačilo položnic, kurjavo in higienske pripomočke. To jim lahko Karitas zagotovi predvsem z vašimi darovi, ki jih bodo zbirali s Klicem dobrote. Vsako leto tovrstno materialno pomoč na župnijskih Karitas prejme več kot 20.000 družin.
Ob godu sv. Cecilije, zaščitnice cerkvene glasbe in petja, čestitamo organistom, pevovodjem in pevcem ob njihovem prazniku in se zahvaljujemo za njihov trud pri lepšanju bogoslužja.
Ob praznovanju občinskega praznika, 23. novembra, KD dr. Ivan Tavčar Poljane vošči vsem prebivalcem Občine Gorenja vas – Poljane in vabi k premiernemu ogledu predstave Visoška kronika v poljanskem narečju, ki je bila posneta 6. septembra 2020 na Visokem. Ogled posnetka bo možen dne 23.11. ob 20. uri na povezavi https://youtu.be/6AehR7Tzgms
SVETE MAŠE
PO 23. 11.: + Cilka Končan
TO 24. 11.: + Tinka Oblak, 7. obl.
SR 25. 11.: + Pavla Demšar /p.n. D. Grgić/
ČE 26. 11.: Po namenu
PE 27. 11.: V zahvalo za življenje
SO 28. 11.: + Janez Jelovčan
NE 29. 11.: ++ Stržinarjevi, Kremenk
: Za župljane